Aproape toate produsele pe care le cumparam indeplinesc simultan doua nevoi: una functionala si una emotionala. Dar nu in aceeasi proportie, motiv pentru care avem cumparaturi preponderent rationale si altele preponderent emotionale.
** Disclaimer: Stim ca articolul este putin mai greoi, dar terminam repede cu explicatiile referitoare la comportamentele de consum. Citeste in continuare si o sa vezi imediat cum se leaga toate informatiile intre ele. **
In functie de nevoia pe care produsul o satisface prioritar (o nevoie functionala sau una emotionala), ne e mai usor sau mai greu sa-l alegem.
Ce faci cand trebuie sa alegi un produs care satisface o nevoie functionala?
Compari caracteristici, specificatii tehnice si preturi pentru branduri similare. Stii exact de ce cumperi acel produs si cu ce te ajuta.
Spre exemplu un aspirator – robotel pentru casa: il cumperi ca sa curete praful si murdaria de pe jos (nevoia functionala) si, in acelasi timp, il cumperi ca sa castigi timp pentru tine si pentru familia ta (nevoia emotionala) :).
Ce faci cand trebuie sa alegi un produs care satisface o nevoie emotionala?
Aici voiam sa ajungem pentru ca aici se incadreaza toate produsele din zona de frumusete, estetica si moda.
Sigur ca o rochie satisface o nevoie functionala (nu poti sa iesi pe strada in lenjerie intima… sau nu ar fi indicat:)) ), dar alegerea ei este pur emotionala: culoarea, imprimeul, materialul, ca sa nu mai vorbim de brand sau de designer.
Chiar si decoratiunile de acasa le alegi emotional. Sunt obiecte menite sa-ti infrumuseteze spatiul de locuit, nu satisfac o nevoie functionala.
Dar cum se face alegerea?
- Impulsiv. Pe loc, daca e un produs ieftin.
- Instinctiv si dupa criterii sentimentale, daca e un produs mai scump.
Ca magazin online de bijuterii din aur, IONA se incadreaza tot in categoria brandurilor care satisfac nevoi emotionale. Exista factori rationali de care sa tii cont si noi o sa insistam pe acestia.
Ne ajuta foarte mult ca tu sa intelegi cum sa iei o decizie informata si sa fii multumita de bijuteria cumparata.
Poate te gandesti ca scopul nostru este doar sa vindem, sa vindem si sa vindem. Nu e chiar asa pentru ca, dupa ce iti trece euforia si iti dai seama ca ai cumparat o bijuterie pe care nu ti-o doreai, ce faci?
O dai retur. Clar nu ne dorim sa plimbam bijuteriile de la sediul nostru la tine si inapoi, cum nu ne dorim nici sa avem recenzii proaste. Investim mult timp in relatia cu clientii nostri ca sa ii ajutam sa ia cele mai bune decizii, motiv pentru care s-a creat o comunitate frumoasa in jurul nostru si am ajuns sa fim un brand iubit, nu doar o firma de bijuterii.
In fine, nu ne mai laudam :).
Hai sa vedem care sunt factorii rationali:
- Pretul
- Calitatea
- Motivul pentru care cumperi bijuteria
Pretul si calitatea merg impreuna.
Sigur ca nu platesti la fel de mult pentru o bijuterie fantezie vs. o bijuterie din aur.
Dar referindu-ne strict la o bijuterie din aur, am observat ca, uneori, se confunda calitatea metalului, a aurului, cu calitatea lucraturii.
Nu e acelasi lucru. Poti sa cumperi o bijuterie din aur care sa nu fie finisata foarte bine, careia sa-i cada pietrele sau care sa se rupa usor. Ce faci in aceasta situatie? Ce garantii ai?
Alt scenariu posibil: ai cumparat o bijuterie executata bine, dar ai nevoie de mici modificari. Poti apela la atelierul / comerciantul respectiv?
Asadar sunt extrem de importante calitatea lucraturii si serviciile post-cumparare.
Revenind la pret, cum iti dai seama cat esti dispus(a) sa platesti pentru acest standard de calitate? Stabilesti in functie venituri sau in functie de motivul pentru care cumperi bijuteria (pentru tine / un cadou)?
Evident, tii cont de ambele: daca e un cadou, pragul de pret e clar definit. Am mai vorbit despre bugetele alocate cadourilor aici: Ghidul cadourilor pentru femei. Ce sa alegi in functie de bugetul disponibil.
Daca e pentru tine, sunt cateva praguri psihologice de care sa tii cont.
Te raportezi la obiectele care conteaza pentru tine si in care investesti mai mult.
Exemplul 1. Ingrijirea personala.
Daca dai pe un fond de ten de calitate in medie 200-300 lei si il consumi in 6 luni, atunci cat poti sa aloci pentru o bijuterie pe care o ai toata viata? Probabil de 3 sau 4 ori mai mult.
Exemplul 2. Pasiunile.
Pentru altii poate parea o nebunie ca ai dat 700 lei pe un set de cutite japoneze de bucatarie. Dar tie iti place sushi-ul si iti place in general sa gatesti retete gourmet.
Cutitele ti se vor toci in cativa ani. Le ascuti, dar tot se vor uza. Daca dai atatia bani pe cutite, cat ai putea sa-ti aloci pentru o bijuterie pe care nu ti-o cumperi foarte des?
E o intrebare la care doar tu poti sa-ti raspunzi.
Si uite asa revenim la ce scriam mai sus despre consumul responsabil.
Te gandesti bine inainte, alegi cu atentie modelul care iti place si iei decizia abia dupa ce esti convinsa.
Inainte sa cumperi bijuterii din aur, intreaba-te:
Daca sunt dispus(a) sa dau atat pe produsul X, cat as putea sa dau pe o bijuterie?
Sunt sigura ca o sa-mi placa mai incolo, ca o s-o port si mai tarziu?
Daca raspunsul este „NU” la ultima intrebare, atunci mai asteapta sau suna-ne ca sa te ajutam cu informatii despre alte bijuterii.
Pana te decizi, iti lasam aici o selectie de bijuterii frumoase IONA. Lucrate calitativ si la care ai si beneficii post-vanzare. Doar iti spunem;).
#makegoldcoolagain #qualitynotquantity